Provize není samozřejmost, kolik bývá a co za ni chtít?

1. srpna 2019

Prodej nemovitosti je pracná a časově náročná záležitost. Většina lidí proto raději přenechá jeho zprostředkování profesionálům a obrátí se na jednu z realitních kanceláří nebo konkrétního makléře. Chystáte se i vy k prodeji bytu nebo domu a vybíráte „realitku“ s co nejnižší provizí? Můžete si tím zadělat na problémy.

Čím nižší provize, tím výhodnější nabídka. Nebo ne?

Jedním z hlavních faktorů při výběru realitní kanceláře (dále jen RK) bývá provize, kterou si za své služby účtuje. Jde vlastně o odměnu, již realitní kanceláři zaplatíte za zprostředkování prodeje a vyřízení záležitostí s ním spojených. Její výše je smluvní a závisí tudíž na dohodě mezi RK a klientem. Většina seriózních realitních kanceláří se však řídí doporučením Asociace realitních kanceláří ČR a nabízí provizi v průměrné výši 3-6 % z celkové ceny nemovitosti.

Pokud vám makléř nabídne podezřele nízkou provizi, měli byste se mít na pozoru. Nízká provize totiž ještě nemusí znamenat výhodnou nabídku. Naopak vám může v budoucnu způsobit nepříjemnosti ve formě dodatečných poplatků nebo třeba i příliš dlouhé doby prodeje.

Bohužel i u nás existují nepoctivé realitní kanceláře a makléři, pro které je na prvním místě zisk. Spokojenost klientů je zapadlá hluboko v seznamu jejich priorit, pokud na něm vůbec je. Ty pak lákají důvěřivé klienty na nízké provize, které se však následně promítnou v rozsahu nebo kvalitě služeb, které poskytují. Správný výběr makléře nebo RK je proto zásadní a neměli byste jej podceňovat.

Důležitější než výše provize, jsou poskytnuté služby

Co všechno provize pokrývá by mělo být jednoznačně stanoveno ve zprostředkovatelské smlouvě. Rozhodně byste ji neměli podepisovat, dokud v ní není přesně určeno, co je v ceně provize zahrnuto. Vyhnete se tím nepříjemným překvapením a budete mít jasný přehled o službách, které si kupujete.

Služby profesionálního makléře by měly zahrnovat alespoň:

  • Důkladné seznámení makléře s nemovitostí,
  • odborné poradenství a neustálý kontakt s prodejcem,
  • vytvoření plánu prodeje a jeho pravidelná aktualizace,
  • komunikaci s potenciálními zájemci o koupi, spolu s ověřením jejich důvěryhodnosti a bonity,
  • příprava a zajištění veškerých právních dokumentů,
  • vypracování potřebných smluv (smlouva o budoucí kupní smlouvě, kupní smlouva apod.),
  • komplexní marketing (seriózní makléř vezme propagaci vaší nemovitosti opravdu vážně a umístí její inzerát na co nejvíce relevantních míst. Např. na různé realitní portály, sociální sítě, tištěnou inzerci nebo veřejná tabla. Právě propagace bývá největší kámen úrazu, pokud si zvolíte neověřenou RK nebo makléře. Její rozpočet totiž spolkne podstatnou část provize a bývá často místem, kde nepoctiví makléři šetří, aby se jim jejich práce i přes nízkou provizi vyplatila. Bez kvalitní propagace se ale lidé o vaší nemovitosti téměř nedozví a doba prodeje se tak prodlužuje),
  • profesionální příprava nemovitosti k prodeji (nejde jen kvalitní fotografie nebo videa, ale i o tzv. „home-staging“, což je vlastně příprava pro pořízení co nejatraktivnějších fotografií a videí vaší nemovitosti. Jde například o úklid, uspořádání nábytku, sladění barevných schémat apod.).

Mějte na paměti, že ani výběr prověřené realitní kanceláře nemusí garantovat hladký průběh prodeje. v první řadě jde hlavně o kvalitu a profesionalitu samotného makléře.

Dobrou zprávou je, že dnes už nemusíte trávit hodiny výběrem toho nejvhodnějšího z tisícovek makléřů, kteří u nás působí. Místo toho můžete využít bezplatných služeb nezávislých srovnávačů makléřů, jako je portál fermakleri.cz. Ten vám na základě zadaných parametrů vybere nejlepší nabídky prověřených a kvalifikovaných makléřů v nejbližším okolí.


comments powered by Disqus