U realitní kanceláře prodáte byt výhodněji. O více než 3 000 korun za metr

Praha, 9. 9. 2014 – Jaký je rozdíl mezi prodejem bytu přes realitní kancelář a svépomocí? Až tři tisíce korun na metr čtvereční! Vyplývá to ze srovnání letošních statistik nabídky prodejů bytů v inzertních novinách ANNONCE a na portálu ANNONCE.cz.

Chystáte se prodat byt a chcete ho co nejlépe zpeněžit? Podle statistik ANNONCE za posledních šest měsíců byste se tím pádem měli obrátit na realitní společnosti. Ty totiž nabízejí byt o rozloze 70 až 80 metrů čtverečních v průměru za částku lehce přesahující dva miliony korun, kdežto přímí majitelé prodávají podobný typ nemovitostí průměrně za necelý milion a půl korun. „Prodej bytu přes realitní kancelář je v mnoha případech výhodnější, nejen s ohledem na výslednou prodejní cenu. Tyto společnosti poskytují například i potřebný právní servis, navíc mají povědomí o trhu a zkušenosti s tím, kde a jak nemovitost efektivně inzerovat. Naproti tomu přímý prodávající cenu své nemovitosti zprvu nadhodnotí a později ve snaze ji rychle prodat zase podhodnotí. Pokus o úsporu na provizi pro realitní kancelář se tak v mnoha případě může obrátit proti samotnému majiteli nemovitosti,“ zmiňuje Petr Langer, odborník ANNONCE na segment realit. „Je však třeba dodat, že realitní kanceláře prodávají větší byty, proto je průměrná nabízená částka při vzájemném srovnání výrazně vyšší,“ podotýká.

Nabídky prodeje bytů od přímých majitelů bytů a realitních kanceláří

Typ nabidkyPřímí majiteléNabídky realitních kanceláří
Průměrná rozloha (v m2)6376
Průměrná cena v ČR (v Kč)1 461 4452 020 461
Cena za metr čtvereční (v Kč)23 19826 585

Průměrný byt v nabídce realitní kanceláře má totiž výměru 76 m2, zatímco ten od přímého prodejce pouze necelých 63 m2. Cena za metr čtvereční ale zůstává pořád vyšší v případě prodeje bytu realitní společností, rozdíl činí více než tři tisíce korun. „Metr čtvereční bytu pořízeného přímo od majitele stojí v republikovém průměru 23 198 korun. Samozřejmě že ve velkých městech jako Praha či Brno jsou ceny za metr čtvereční několikanásobně vyšší, v severních Čechách tomu zase bude naopak. Je tedy vhodné se vždy orientovat podle cenových map,“ vysvětluje Langer. ANNONCE navíc v porovnání s konkurencí disponuje i největším vzorkem soukromých inzerátů. „Nabídky prodeje bytů od přímých majitelů u nás tvoří více než 17 % všech anoncí dané rubriky,“ dodává Langer.

Od majitele seženete nejvýhodněji velký byt, u realitní společnosti zase dvoupokojový

A jaký byt si tedy lze přímo od majitele pořídit nejvýhodněji? V tomto případě platí, že čím větší rozloha, tím výhodnější cenu za metr čtvereční kupující dostane. „Nejvýhodněji si pořídíte tří- nebo čtyřpokojový byt. Jejich rozloha však nebude velká. Nabídka od soukromých prodejců je totiž u bytů větších než 100 m2 značně omezená,“ uvádí Langer.

U realitních kanceláří lze naopak najít čtyř- a vícepokojových bytů dostatek. Ale dráž. U jejich nabídky totiž obecně platí, že čím větší je dispozice bytu, tím více roste cena na metr čtvereční. „Průměrné ceny v tomto případě ovlivňují především prostorné a luxusní byty za několik milionů korun, které majitelé prodávají bez realitní kanceláře spíše výjimečně,“ vysvětluje rozdíl v ceně a typu nabídky Langer.

Kupující tak u realitních kanceláří dostanou nejlepší cenu za metr čtvereční u jedno- a dvoupokojových bytů. Podle statistik ANNONCE se dokonce nejvýhodněji jeví koupě bytu se dvěma pokoji. „Ceny jednopokojových bytů totiž tolik nekolísají a ve většině lokalit je jejich spodní pořizovací hranice přes realitní kancelář dobře známá. Proto lze místy najít výhodnou nabídku realitní společnosti spíše u dvoupokojových bytů, které jsou díky méně čitelné situaci na trhu v přepočtu na metr čtvereční o pár desítek korun levnější,“ uzavírá Langer.

 

O společnosti ANNONCE a.s.:
ANNONCE a.s. je česká společnost zabývající se poskytováním a zprostředkováním služeb a obchodu svým zákazníkům. Byla založena v březnu roku 1990 jako tištěné médium, ve kterém byly prezentovány inzeráty. V dnešní době vydává jediné celostátní inzertní noviny ANNONCE, a to čtyřikrát týdně: v pondělí, ve středu, v pátek a v sobotu. Týdenní náklad se pohybuje okolo 65 – 80 000 výtisků. Jen v roce 2013 otiskla ANNONCE 1,8 milionu inzerátů. On-line verze ANNONCE.cz vznikla v roce 1997 a od té doby má téměř 300 000 registrovaných uživatelů a okolo 350 000 reálných uživatelů za měsíc. Denně ANNONCE publikuje v průměru 200 000 inzerátů. Z toho například jen sekce Reality tvoří 70 000, dalšími početnými a hojně využívanými rubrikami jsou Práce, Auto-moto a Seznamka.

Kontakt pro média:
Renata Fišerová
E-mail: press@annonce.cz
Mobil: 603 533 233

Andrej Slivka
E-mail: andrej.slivka@adison.cz
Mobil: 774 570 823

Zpět na seznam článků

UIG