Na hledání letní brigády není pozdě, důležitý je pečlivý výběr

Praha 25. května 2015 – Drtivá většina středoškoláků hledá letní brigády. Potvrdila to i anketa, kterou uskutečnil inzertní web a noviny Annonce ve spolupráci s Obchodní akademií v Kolíně. Máte-li doma studenta, který si plánuje během letních měsíců finančně přilepšit, dbejte několika základních rad a tipů.

Středoškoláci jsou zvyklí o letních prázdninách pracovat

Ptali jsme se téměř dvou set našich studentů a zjistili jsme, že na brigádu se chystá až 90 % dotázaných,“ říká Dušan Zahrádka, ředitel Obchodní akademie Kolín. Pro řadu z nich to nebude poprvé, každý čtvrtý už má se sezonní prací předchozí zkušenosti. Práci na léto začíná část z nich hledat již na začátku jara. „Na shánění brigády ještě určitě není pozdě. Mnoho firem vyvěšuje inzeráty až těsně před prázdninami, ať už se jedná o sezonní práce, či výpomoc v době dovolených,“ doplňuje Renata Fišerová, ředitelka obchodu a marketingu inzertního webu a novin Annonce.

Prověření zaměstnavatele je základ

Pokud hledá středoškolák brigádu přes inzerát a nemá s konkrétním zaměstnavatelem předchozí zkušenosti, vyplatí se před nástupem zaměstnavatele prověřit. Vyhnete se tak nepříjemné zkušenosti s vymáháním výplaty. Nejlepší je obracet se na renomované firmy, které fungují už několik let. „U inzerované brigády zjistěte, o jaký druh pracovní smlouvy se jedná, přesný popis pracovní činnosti, místo výkonu práce a v neposlední řadě informaci o odměně a způsobu jejího vyplacení,“ upozorňuje Fišerová. Ohlídat je třeba i vstupní poplatky a podmínky, které musí uchazeč splňovat (např. vlastnictví řidičského nebo potravinářského průkazu, jazykové znalosti apod.).

S nízkým věkem se pojí omezení doby i náplně práce

Firmy uzavírají s brigádníky zpravidla dva druhy smluv, a to dohodu o pracovní činnosti (DPČ) a dohodu o provedení práce (DPP), které se liší zejména v maximálním možném počtu odpracovaných hodin. V některých případech pracují brigádníci pro firmy i na klasickou smlouvu o pracovním poměru uzavřenou na dobu určitou.

Pro středoškoláky však v této oblasti platí další pravidla, která se úzce pojí s jejich věkem. „Pracovněprávní vztahy lze sjednávat až dnem, kdy osoba dosáhne patnácti let a ukončí povinnou školní docházku. Délka směny osob mladších 18 let nesmí překročit 40 hodin týdně a jejich zaměstnavatel po nich nesmí vyžadovat práci přesčas ani práci v noci. Pokud je brigádník zaměstnán u více firem najednou, je třeba pracovní dobu sčítat. Obecně si studenti nejlépe přivydělají na DPP, neboť nemusí odvádět sociální ani zdravotní pojištění, pokud jejich výdělek nepřekročí výdělek 10 tisíc korun měsíčně,“ uvádí Pavel Kropáček z advokátní kanceláře Kropáček LEGAL.

Minimální hodinová mzda je jasná hranice

Výše odměny závisí čistě na vzájemné domluvě brigádníka se zaměstnavatelem. „Studenti Obchodní akademie Kolín v anketě uvádí, že jsou nejčastěji ohodnoceni 60 až 80 Kč za hodinu,“ upřesňuje Fišerová. Zásadní je si pohlídat, aby výše dohodnuté odměny nebyla nižší než minimální hodinová hrubá mzda (55 Kč). V takovém případě je zaměstnavatel povinen částku doplatit. Daň z vydělané částky činí zpravidla 15 %, studenti ovšem mohou uplatnit slevu, a to po doložení potvrzení o studiu.

Středoškoláci se přes léto uplatní v pohostinství či stavebnictví

Mezi nejatraktivnější brigády na léto patři práce na festivalu, hlídání dětí, výpomoc na letním táboře či místo číšníka a servírky. „Podle našich statistik roste přes léto tradičně nabídka práce v segmentu služeb. Přes inzerát hledá výpomoc řada restaurací a hospod kvůli otevřeným letním zahrádkám. Zájemci o manuální práce mohou najít uplatnění mimo jiné ve stavebnictví. I zde nabídka během letních měsíců vzkvétá,“ shrnuje Renata Fišerová z Annonce.

Další variantou je práce v zahraničí. „Možností, jak získat práci v cizině, je několik – buď si ji člověk najde sám a odpoví třeba na inzerát, nebo se obrátí na agenturu, jejichž seznam je k dispozici na webových stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí či využije služeb EURES. Za zprostředkování si agentura nesmí účtovat žádné poplatky,“ vysvětluje Kateřina Beránková, tisková mluvčí Úřadu práce ČR.

Podle ankety studentů Obchodní akademie Kolín je pro 88 % dotázaných výdělek důležitější než získaná praxe. Studenti by ale měli zvážit i možnost neplacené brigády, která jim přinese cennou zkušenost v budoucím povolání. „Je pravda, že zaměstnavatelé dávají při výběru zaměstnanců přednost lidem s praxí. Pokud si mladý člověk najde práci už během studia a nejlépe v oboru, v němž chce působit i nadále, bude pro něj zápis z brigády bonusem, na který budoucí zaměstnavatel uslyší,“ doplňuje Beránková.

Výsledky ankety

• 88 % respondentů plánuje jít v létě na brigádu.
• 73 % nebude letos pracovat poprvé.
• Pro 88 % jsou vydělané peníze důležitější než získaná praxe.
• 49 % dotázaných by bylo ochotných pracovat zadarmo, pokud by získali praxi v oboru, kterému se v budoucnu chtějí věnovat.
• Nejčastější hodinová mzda se pohybuje mezi 60–70 Kč (uvádí 35 % respondentů) a 70–80 Kč (34 %).
• 28 % bude letos v létě pracovat v administrativě, 14 % v stavebnictví, 9 % v pohostinství, 5 % bude hlídat děti, zbytek plánuje výpomoc ve skladech supermarketů, práci v zemědělství, úklid či práci plavčíka, a podobně.

 

O společnosti ANNONCE, www.annonce.cz
ANNONCE a.s. je česká společnost zabývající se poskytováním a zprostředkováním služeb a obchodu svým zákazníkům. Byla založena v březnu roku 1990 jako tištěné médium, ve kterém byly prezentovány inzeráty.

Annonce skrze inzeráty na svém inzertním webu a v novinách propojuje lidi, kteří něco hledají a také chtějí nabídnout, s těmi, kteří to mají či potřebují. Web Annonce navštíví zhruba 350 000 reálných uživatelů měsíčně, a ti mají k dispozici více než 200 000 inzerátů denně. Lidé mohou inzerovat zdarma ve většině rubrik jak na webu, tak v novinách. Web Annonce umožňuje inzeráty snadno a chytře zadávat i vyhledávat a je dostupný také v mobilních telefonech. Všechny inzeráty zároveň vycházejí i v tištěných novinách, které jsou čerstvě k dostání každé pondělí, středu, pátek a sobotu na 7 500 místech po celé republice. Nejvíce inzerátů nabízí Annonce v rubrikách Reality, Práce, Auto-moto a Seznamka.

Kontakt pro média:

Renata Fišerová
E-mail: press@annonce.cz
Telefon: 603 533 233

Adéla Nováková
E-mail: adela.novakova@adison.cz
Telefon: 725 047 701

Zpět na seznam článků