Češi poptávají zkrácené úvazky, zaměstnavatelé je tolik nenabízejí

Praha, 20. července 2015 – Téměř třetina lidí hledá práci na částečný úvazek. Zaměstnavatelé však poptávku příliš nereflektují, čtyři pětiny z nich hledají své zaměstnance jen na plný úvazek. Tyto a další informace vyplývají ze statistik inzertního webu a novin Annonce za první pololetí roku 2015, které poskytují i informace o nejčastějších oborech, profesích či vzdělání.

Poptávka po částečných pracovních pozicích roste a netýká se jen rodičů na rodičovské dovolené. Česká republika však dlouhodobě patří k zemím s nejnižším podílem zkrácených úvazků v rámci celé Evropské unie. To potvrzují také aktuální data společnosti Annonce mapující pracovní nabídky a poptávky za uplynulý půlrok. „Délka úvazku zájemce o práci opravdu zajímá. Dokazuje to fakt, že v našich inzerátech uvádí tuto informaci téměř tři čtvrtiny inzerentů,“ vysvětluje Lenka Černá, výkonná ředitelka inzertního webu a novin Annonce. Na plný úvazek chce pracovat 60 % lidí a celá třetina hledá úvazek zkrácený.

Nabízený pracovní úvazek oproti tomu ale uvedla jen polovina zaměstnavatelů a čtyři pětiny z nich hledají své zaměstnance na „full time“. „Je vidět, že Češi volají po zkrácených úvazcích. Zaměstnavatelé však poptávce zatím vstříc nevycházejí a drží se pevné pracovní doby,“ komentuje Černá.

Gastronomie statistiky vede, promítá se do ní i sezónnost

Kromě délky pracovního úvazku sleduje statistika také vývoj z hlediska oborů a profesí. Pracovní nabídka a poptávka se z hlediska oborů a pracovních pozic prolíná. Nejčastěji nabízené pozice jsou dle dat Annonce v oblasti gastronomie, a to téměř v polovině případů. Shodně 17 % inzerentů hledá nové zaměstnance do kuchyně i „na plac“ svých restaurací.

Lidé, kteří práci hledají, také nejčastěji uvádějí jako obor svého zaměření gastronomii. Objevila se ve 25 % sledovaných inzerátů. V tomto oboru se také nejvíce projevuje sezónnost. „Během druhého čtvrtletí roku jsme v gastronomii zaznamenali nárůst počtu inzerentů, a to o více než 60 %. Což bylo dáno blížícím se létem a náborem sezónních pracovních posil do restaurací,“ popisuje Černá.

Řidiči a řemeslníci jsou na trhu také žádaní

Vedle pracovníků z oboru gastronomie jsou nejžádanější řidiči. Zaměstnavatelé hledají především řidiče nákladních automobilů, Češi však častěji poptávají místo řidiče skupiny B. „Profese řidiče osobního automobilu je v anončních poptávkách zastoupena 9 %, což je vedle kuchaře a pizzaře nejvíce. Do pětice nejčastějších profesí se pak v případě poptávky i nabídky dostala ještě pozice prodavačky,“ doplňuje Černá. Lidé dále hledají a nabízejí práci také v oblasti obchodu a velmi žádaní jsou i řemeslníci.

Informace získané u inzerátů doplňují a potvrzují také červnové statistiky Úřadu práce ČR. Podle něj měli zaměstnavatelé největší zájem o pomocné pracovníky do výroby, řidiče osobních a nákladních automobilů či montážní dělníky. Nezanedbatelnou část nabídek tvořily ty z oblasti gastronomie, administrativy nebo zdravotnictví. „Tradičně velká poptávka je po technických profesích napříč všemi obory – například svářečích či zámečnících. V této oblasti se totiž firmy nejčastěji potýkají s problémem najít kvalifikované a vhodné zaměstnance,“ říká Kateřina Beránková, tisková mluvčí Úřadu práce ČR.

Firmy požadují vyšší vzdělání, než jaké uchazeči nabízejí

Posledním sledovaným kritériem bylo požadované vzdělání. A dá se říci, že zaměstnavatelé požadují vyšší vzdělání, než jaké uchazeči nabízejí. „Informace o vzdělání uvádějí tři čtvrtiny zaměstnavatelů. Třetina z nich hledá pracovníky se středoškolským vzděláním zakončeným maturitou, druzí nejžádanější jsou ti s výučním listem. Oproti tomu práci prostřednictvím Annonce v necelé polovině případů hledají učni bez maturity. Lidé se středoškolským vzděláním jsou až druzí v pořadí,“ dodává Černá. Tento fakt potvrzuje i nabídka a poptávka po vysokoškolácích. Vyšší odborné a vysokoškolské vzdělání je požadováno v 15 % pracovních nabídek, disponuje jím ale jen 6 % uchazečů o práci.

Mezery ve vzdělání si však uchazeči o práci mohou doplnit prostřednictvím rekvalifikačních kurzů, na které přispívá Úřad práce ČR. „Rekvalifikace lidem výrazně pomáhají v návratu na trh práce. Klienti volí nejčastěji kurzy zaměřené na získání počítačových dovedností, práci v sociálních službách, dále svářečské kurzy nebo chtějí získat řidičské a profesní průkazy,“ uzavírá Beránková.

 

O Annonci

Annonce skrze inzeráty na svém inzertním webu a v novinách propojuje lidi, kteří něco hledají a také chtějí nabídnout, s těmi, kteří to mají či potřebují. Web Annonce navštíví zhruba 350 000 reálných uživatelů měsíčně, a ti mají k dispozici více než 200 000 inzerátů denně. Lidé mohou inzerovat zdarma ve většině rubrik jak na webu, tak v novinách. Web Annonce umožňuje inzeráty snadno a chytře zadávat i vyhledávat a je dostupný také v mobilních telefonech. Všechny inzeráty zároveň vycházejí i v tištěných novinách, které jsou čerstvě k dostání každé pondělí, středu, pátek a sobotu na 7 500 místech po celé republice.

Nejvíce inzerátů nabízí Annonce v rubrikách Reality, Práce, Auto-moto a Seznamka.

Kontakt pro média:

Kateřina Zachová
E-mail: press@annonce.cz
Telefon: 604 662 367

Adéla Nováková
E-mail: adela.novakova@adison.cz
Telefon: 725 047 701

Kateřina Beránková, tisková mluvčí ÚP ČR
E-mail: katerina.berankova@uradprace.cz
Telefon: 724 209 037

Zpět na seznam článků

UIG