Brigády na poslední chvíli: roste zájem o hlídání dětí i manuální práce

Praha, 1. 7. 2014 – Podle aktuálních statistik inzertních novin ANNONCE a portálu ANNONCE.cz zájem o brigády zhruba pětinásobně převyšuje nabídku. Nejméně brigádních příležitostí mají studenti a senioři. V porovnání s květnovými údaji však nabídka vzrostla, především díky sezonním pracím ve stavebnictví a najímání pomocné síly na letní zahrádky hospod a restaurací.

Sezonní přivýdělek nehledají pouze čerství středoškoláci a vysokoškolští studenti, přilepšit si často chtějí i uchazeči evidovaní na Úřadu práce ČR (ÚP ČR). Nabídka nekvalifikovaných prací se pro ně totiž s letním obdobím zvyšuje. „Lidé, kteří pobírají podporu v nezaměstnanosti, však musejí svou brigádu nahlásit příslušnému kontaktnímu pracovišti ÚP ČR nejpozději v den nástupu a neměli by zapomenout, že jejich přivýdělek nesmí přesáhnout polovinu minimální mzdy, což je 4 250 korun,“ upozorňuje generální ředitelka ÚP ČR Marie Bílková.

A o jaké brigády mají momentálně Češi největší zájem? Podle porovnání květnových a červnových inzerátů v ANNONCI poptávajících přivýdělky vzrostl zájem především o hlídání dětí a manuální práce. Inzerentek nabízejících postarání se o malé ratolesti je dokonce dvakrát více než v květnu. „Je zajímavé, že se nejedná o mladé slečny hledající si brigádu na léto jako au-pair. Naopak, hlídání nejčastěji nabízejí starší dámy, které mají v tomto oboru dlouholeté zkušenosti. Dobře vědí, že v létě je kvůli početnému počtu společenských akcí poptávka největší,“ vysvětluje nárůst Petr Langer, odborník ANNONCE na segment práce.

Nabídka červnových brigádních anoncí vzrostla o 20 %

O pětinu se zároveň zvýšil zájem o manuální práce. „Důvodem je především začátek sezony stavebních prací. Tímto způsobem si chtějí přivydělat muži všeho věku. Ženy zase nejčastěji nabízejí pomoc s úklidem domácností či kanceláří,“ upřesňuje Langer.

Zájem o zaměstnání v tradičně nejsilnějším segmentu služeb však lehce opadl. V porovnání s květnem nyní poptává v tomto odvětví brigádu o 7 % inzerentů méně. Nejčastěji se jedná o číšníky, číšnice a kuchaře. „A pro ty práce je. Řada restaurací a hospod stále hledá přes inzerát výpomoc kvůli nedávno otevřeným letním zahrádkám,“ uvádí Langer.

Díky sezonním příležitostem tak nabídka brigád vzrostla, červnových inzerátů je podle dat ANNONCE ve srovnání s květnovými anoncemi o pětinu více. Ani to však nezabraňuje velkému rozdílu mezi poptávkou a nabídkou – zájem o přivýdělek převyšuje počet dostupných míst přibližně pětinásobně.

Pro studenty je vhodná každá desátá brigáda, pro seniory až každá třicátá

Především studenti a senioři tak nemají velkou šanci najít si dočasné pracovní uplatnění. „Pokud budeme brát v potaz pouze brigády zmiňující vhodný přivýdělek pro studující, budou si moci studenti vybírat zhruba z deseti procent nabídek,“ potvrzuje Langer. Studenti by však své hledání vzdávat neměli, do budoucna se jim tato zkušenost může hodit. „Je pravda, že zaměstnavatelé dávají při výběru zaměstnanců přednost lidem s praxí. Pokud si ale mladý člověk najde práci už během studia a nejlépe v oboru, v němž chce působit i nadále, bude pro něj zápis z brigády bonusem, na který budoucí zaměstnavatel uslyší,“ dodává Marie Bílková, generální ředitelka ÚP ČR.

Mladí Češi na tom ale nejsou při hledání brigády na inzerát nejhůře. Ještě méně je přivýdělků, které by byly vhodné pro seniory. Konkrétně se jedná o každou třicátou poptávku brigádního místa. „Tuzemské společnosti jsou dlouhodobě neochotny zaměstnat lidi starší padesáti let. A pokud již tato skupina práci dostane, jedná se většinou o méně lukrativní pozice. To dokládá i poptávka po brigádách – firmy nejčastěji hledají uklízečky či obsluhu a hlídače parkovišť,“ uzavírá Petr Langer z ANNONCE.

 

O společnosti ANNONCE, www.annonce.cz
ANNONCE a.s. je česká společnost zabývající se poskytováním a zprostředkováním služeb a obchodu svým zákazníkům. Byla založena v březnu roku 1990 jako tištěné médium, ve kterém byly prezentovány inzeráty.

V dnešní době vydává jediné celostátní inzertní noviny ANNONCE, a to čtyřikrát týdně: v pondělí, ve středu, v pátek a v sobotu. Týdenní náklad se pohybuje okolo 65 – 80 000 výtisků. Jen v roce 2013 otiskla ANNONCE 1,8 milionu inzerátů. On-line verze ANNONCE.cz vznikla v roce 1997 a od té doby má téměř 300 000 registrovaných uživatelů a okolo 350 000 reálných uživatelů za měsíc. Denně ANNONCE publikuje v průměru 200 000 inzerátů. Z toho například jen sekce Reality tvoří 70 000, dalšími početnými a hojně využívanými rubrikami jsou Práce, Auto-moto a Seznamka.

Kontakt pro média:

Renata Fišerová
E-mail: press@annonce.cz
Telefon: 603 533 233

Andrej Slivka
E-mail: andrej.slivka@adison.cz
Telefon: 774 570 823

Kateřina Beránková
tisková mluvčí ÚP ČR
E-mail: katerina.berankova@uradprace.cz
Telefon: 724 209 037

Zpět na seznam článků