Přezout na letní pneumatiky se letos vyplatí

Praha 4. 4. 2013I když výměna zimních pneumatik za letní není povinná, přezutím vašeho vozu můžete významně ušetřit a hlavně zvýšit vaši bezpečnost. S nástupem jara to letos vypadá všelijak, a tak je dobré vědět, že přezout na letní pneumatiky je bezpečné, až pokud teplota pravidelně přesahuje 7 °C. Poté se vám přezutí vyplatí, protože můžete ušetřit jak na pohonných hmotách, tak na samotných pneumatikách. Vybrat ty správné může být přitom klíčové. „Mezi stovkami produktů mohou být mnohdy značné rozdíly,“ říká expert na segment Auto-moto z ANNONCE Aleš Marvánek.

Přezutí auta na letní gumy se vyplatí především kvůli nižší spotřebě. Oproti zimním udávají experti úsporu až 10 %, což u plné nádrže znamená o 5 litrů paliva méně a úsporu více než 200 Kč. Pneumatiky se také méně opotřebovávají a hlavní rozdíl poznáte na jízdních vlastnostech auta.

Pneumatiky jsou letos levnější
Ušetřit v letošní sezoně můžete také na samotných pneumatikách. Trh si totiž prošel největším zdražováním již loni a letos přicházejí výrobci naopak s řadou slev. „Může zato zejména krize a s tím spojený zvýšený konkurenční boj. Oproti předchozímu roku tak lze letní pneumatiky sehnat přibližně o deset, ale i více procent levněji, což potvrzuje široká nabídka serveru Annonce.cz. Přesto je dobré při výběru nedat pouze na cenu a sledovat i další ukazatele,“ radí expert na Auto-moto z ANNONCE Aleš Marvánek.

Než začnete vybírat samotnou pneumatiku
Výběr začněte pohledem do velkého technického průkazu, kde naleznete rozměr pneumatiky. Tedy výšku, šířku a průměr disku, který je nutné dodržet. Na pneumatikách potom naleznete další parametry. Například 205/55 R16 91H. Co tato čísla a písmena znamenají? Číslo 205 udává šířku pneumatiky v milimetrech. Hodnota 55 udává profil pneumatiky, jedná se o procentuální vyjádření výšky bočnice pneumatiky, tedy o hodnotu 55 % z 205 mm, což je asi 113 mm. Písmeno R značí radiální konstrukci pneumatiky a hodnota 16 udává vnitřní průměr pneumatiky v palcích, ten vždy musí být shodný s průměrem ráfku. Číslo 91 pak udává hodnotu váhového indexu, tedy maximální možné zatížení na jednu pneumatiku. Písmeno H skrývá hodnotu rychlostního indexu, která udává, na jakou maximální rychlost je pneumatika stavěna.

Výhodná cena – nevýhodná koupě
Úplně nejjednodušším ukazatelem při výběru je pro mnohé bohužel cena pláště. Zdánlivě výhodná koupě může ale majitele vozu dostat do nesnází. Až na vzácné výjimky totiž platí, že čím je daný výrobek dražší, tím je spektrum jeho vlastností lepší. Svou roli hraje i renomovanost značky výrobce. Superlevné dezény neznámého původu raději neberte. Třeba už proto, že je ojedete dřív než konkurenční produkty a cenovou výhodu ztratíte při dřívějším nákupu nové sady. Dát zhruba 1 500 až 2 000 korun za kvalitní sezonní plášť (např. na vozy nižší střední třídy, jako je Škoda Fabia, Octavia) se vždycky vyplatí.

Informační štítky neříkají vše
Od listopadu loňského roku jsou v EU povinné informační štítky na pneumatikách. Jak v prodejně, tak i při nákupu přes internet byste se u každého jednotlivého typu gumy měli setkat s etiketou, na níž je zobrazeno, jak na tom daný produkt je s valivým odporem, bržděním na mokru a hlučností. Štítek se velmi podobá „energetickým nálepkám“, které známe z bílého zboží, takže orientace v nich je zdánlivě snadná. Ale pozor, povinná jsou na nich jen tři zmíněná kritéria, přitom výrobci pneumatik jich dokážou definovat a změřit třeba padesát. Takže až budete vybírat, rozhodně o gumě shánějte i další informace. Předně doporučujeme se podívat na testy autoklubu ADAC, které uvádějí jízdní vlastnosti, ovladatelnost a brždění pneumatik na různých površích a dále např. kritérium aquaplaningu a opotřebení pneumatik.

Mrkněte na datum výroby
Životnost pneumatiky prodlouží také její čerstvost. Datum, kdy plášť sjel z výrobní linky, poznáte podle údaje DOT na bočnici. Jde o čtyřčíslí, kdy první dvě cifry značí týden a druhé dvě rok produkce. Například 2712 znamená 27. týden roku 2012. Právě všechny pneumatiky vyrobené od tohoto data musejí mít již zmíněný informační štítek.

Ověřte, že jde skutečně o letní gumy
Letní pneumatiku nemají M+S na bočnici (možné také tvary MS, M.S, M/S) anebo symbol sněhové vločky, případně vrcholků hor tamtéž.

Vybírejte pečlivě
Letní obutí pro vaše auto samozřejmě můžete hledat také mezi zbožím z druhé ruky. Například v ANNONCI najdete téměř 2 000 inzerátů, které nabízí jak ojeté, tak i nové pneumatiky. „Aby se ale úspora peněz vyplatila, je potřeba dát pozor na některá kritéria. Jde především o hloubku vzorku. Nejmenší povolená je pro letní pneumatiky 1,6 mm (bezpečná je ale minimálně 2,5mm). Pamatujte však na to, že čím mělčí vzorek, tím horší jízdní vlastnosti, tím větší potenciální nebezpečí nehody a také kratší životnost. Proto doporučujeme kupovat na auto letní pneumatiky, které mají vzorek vyšší než 3 mm. Další podstatnou vlastností je stáří pneumatiky a styl jízdy předchozího majitele. Snažte se proto od prodejce zjistit co nejvíce informací o jeho jízdě, automobilu, výměnách pneumatik či návštěvě servisu,“ dodává odborník na segment Auto-moto z ANNONCE Aleš Marvánek.

 

O společnosti ANNONCE a.s.:
ANNONCE a. s. je tradiční česká společnost zabývající se poskytováním a zprostředkováním služeb a obchodu svým zákazníkům. ANNONCE byla založena v březnu roku 1990 jako inzertní tištěné médium. V dnešní době vychází čtyřikrát týdně ve třech různých dílech (pondělí, středa a pátek v dílech PRÁCE l SEZNAMKA l ZVÍŘATA, REALITY l STAVBA l HOBBY, AUTO l MOTO l EROTIKA, a sobotní SPECIÁL). Měsíční náklad je 330 tisíc výtisků. Online verze www.annonce.cz vznikla v roce 1997, od té doby má téměř 300 000 registrovaných uživatelů a okolo 350 000 reálných uživatelů za měsíc. Denně ANNONCE v průměru publikuje 200 000 inzerátů. Z toho například jen reality tvoří 80 000, dalšími hojně využívanými rubrikami jsou Práce, Auto-moto a Seznamka. ANNONCE svým zákazníkům usnadňuje cestu každodenními běžnými i životními změnami, a to tak, že jim poskytuje služby, díky kterým najdou vše, co hledají.

Kontakt pro média:
Renata Fišerová
E-mail: press@annonce.cz
Mobil: 603 533 233

Ondřej Klein
Heretic PR
E-mail: kleint@hereticpc.cz
Mobil: 774 156 477

Zpět na seznam článků

UIG