Hledáte zaměstnance do restaurace? Poradíme vám, jak na to

Jak napsat dobrý inzerát, pokud nabízíte práci v gastronomii?

19. září 2016

Restaurace v Praze 4 hledá kuchaře, více informací na info@superrestaurace.cz. Přečtěte si, proč podobným inzerátem pravděpodobně nikdy nezaujmete pracovní posilu, kterou hledáte.

Co je podle vás cílem inzerátu s nabídkou práce: dostat co nejvíce dotazů/odpovědí, nebo aby se vám ozvali dva tři uchazeči, zato přesně takoví, jaké hledáte? Pokud zastáváte první variantu, měli byste svůj postoj přehodnotit. Jistě, je fajn mít z čeho vybírat. Ale jestli bude váš podnik růst, z neustálého přebírání se a zkoušení nevhodných kandidátů se časem leda zblázníte.

Proto je důležité umět napsat takový inzerát, abyste zaujali přesně lidi, které zrovna do své hospody, restaurace nebo kavárny hledáte.

Nejdůležitější součást inzerátu: plat a kontakt

Drtivá většina z nás by lhala, kdyby tvrdila, že si do práce nechodí vydělat peníze. Pokud si tedy podáváte inzerát na pomocnou sílu do kuchyně, číšníky nebo servírky či kuchaře/ky, nezapomeňte uvést plat, který za danou práci nabízíte. Měsíční nebo hodinový, to záleží na vás – uchazeči o práci už na základě svých zkušeností dobře vědí, za jakou „hodinovku“ jsou ochotní si s vámi plácnout. A jestli nechcete být konkrétní, uveďte aspoň rozsah vámi nabízeného platu.

Klíčovou součástí každého inzerátu je i kontakt. Tím by navíc neměl být pouhý e-mail, ale i telefonní číslo, na které se mohou uchazeči ozvat. Ideálně i s nějakou kontaktní osobou, aby věděli, s kým mají při hovoru tu čest. Nezapomeňte taky vypsat i hodiny, kdy mohou zájemci o práci na dané číslo volat, a připsat ještě kontaktní adresu, kam se mohou přijít ukázat, abyste se v telefonu nemuseli pořád opakovat.

penezenkaZájemce o místo ve vašem podniku nejčastěji zajímá, kolik peněz jim nakonec skončí v peněžence. Myslete na to a uvádějte konkrétní plat (nebo aspoň rozmezí) v každém inzerátu.

Výstižný titulek

O úspěchu či neúspěchu vašeho inzerátu může rozhodovat i samotný titulek. Ve změti inzerátů na webu se člověk snadno ztratí, a tak vnímá hlavně nejvýraznější informace, kterými jsou právě titulky. A co do nich patří? Buď to nejstručnější shrnutí inzerátu, anebo věc, kterou se odlišujete od konkurence. Pokud se tedy vrátíme na začátek textu, mohl by vhodný titulek znít: Italská restaurace v Praze 4 přijme kuchaře. Schválně si všimněte slova italská – automaticky by vám měla vytřídit kuchaře, kteří tuto kuchyni vařit nechtějí, a to ještě ani nezačali číst váš inzerát.

Tip: Pokud si s výběrem vhodného titulku nevíte rady, nechte to na našich inzertních poradcích, kteří vám na základě svých zkušeností rádi poradí.

Hledat zaměstnance přes inzerát má určitě smysl – každá čtvrtá poptávka lidí hledajících práci na Annonci totiž přímo souvisí s gastronomií. Místa kuchařů a pizzařů spolu s prací „na place“ navíc patří mezi ty nejčastěji poptávané. Více informací o trendech na trhu práce se dočtete v aktuálním Trendbooku Annonce.

Co všechno do inzerátu napsat?

Základní body každého inzerátu jsme už zmínili, ale budoucím zaměstnancům toho musíte samozřejmě napsat mnohem více. Nezapomeňte hlavně na druh pracovního poměru a lokalitu svého podniku. Pokud je místo méně dostupné, zmiňte, jak dlouho k vám trvá cesta z centra města nebo od metra (jestli sídlíte v Praze).

Zmiňte i výhody, které zaměstnancům nabízíte – svozy do práce, příspěvky na sport, kulturu, stravenky nebo různé typy pojištění.

Tip: Přečtěte si, jaké pracovní benefity jsou mezi zaměstnanci v gastronomii nejoblíbenější.

Nebojte se připsat cokoliv, co vás opravdu odlišuje od konkurence (zvlášť pokud nenabízíte nijak zajímavý plat). Máte například přátelský kolektiv? Vyhlašujete zaměstnance měsíce, který dostane nějaký bonus? Nabízíte nějaké dny dovolené navíc? Chodí všem vašim zaměstnancům od doby založení podniku výplaty včas? Nabízíte šikovným pracovníkům možnost profesního růstu? To všechno jsou věci, které byste měli zmínit, aby si o vás potenciální zaměstnanec udělal dobrý obrázek předem. Jestli ale nemáte čím zaujmout, raději nic nepište. Není nic horšího než inzerát plný nic neříkajících klišé a spojení typu nadstandardní platové ohodnocení a jiných.

Pochlubit se ale rozhodně můžete i tím, jak vypadá váš podnik – na web si totiž k inzerátu můžete přidat třeba i fotografii interiéru. A do novin vlastně taky. Druhá možnost je u nás sice zpoplatněná, ale díky ní se bude právě váš inzerát mezi čistě textovými nabídkami práce nádherně vyjímat.

Tip: Pokud hledáte konkrétní typ zaměstnanců, nezapomeňte to v inzerátu přímo zmínit (Hledám kuchaře minimálně s 5letou praxí, brigádníky, maminky na/po rodičovské dovolené na výpomoc…).

Co se délky textu týče, nepište romány, musíte vystihnout opravdu jen to nejdůležitější. Především v novinových inzerátech není na rozepisování prostor. Proto používejte i typické zkratky jako HPP, DPP nebo DPČ. Na webu pak samozřejmě pár dalších řádek připsat můžete. Ale i u online inzerce stále platí, že méně je někdy více.

klavesnicePři psaní inzerátu nemusíte psát žádné romány. Naopak, buďte co nejvýstižnější!

Buďte vidět

Ani sebelépe napsaný inzerát vám do podniku nepřivede nové zaměstnance, pokud se o něm nedozvědí. V inzertních novinách i na webech máte naštěstí možnost upřednostnění a zvýraznění svých anoncí.

V novinách můžete svůj inzerát odlišit jak barevně, tak velikostí písma. Zajímavá ale může být právě výše zmiňovaná varianta připlacení si za fotografii, které se v rubrice nabídek práce moc nevyskytují. Barevně si můžete nechat zvýraznit inzerát samozřejmě i na webu.

Důležitá je i pozice vašeho inzerátu, za níž si můžete připlatit. V novinách se můžete dostat na přední stránky, na webu se zase váš text může objevit mezi prvními inzeráty, pokud mu přikoupíte tzv. topovací body. V tomto případě navíc vždy vidíte, kolik bodů má vaše konkurence před vámi, a tak si můžete dokoupit další body a předběhnout ji.

Tip: Přesvědčte se, že nové zaměstnance můžete dobře najít i jinak než přes internet.

Nespoléhejte se jen na jednu kartu

Po určité době od zveřejnění inzerátu nastává tzv. inzertní slepota. Lidé si prostě vaší anonce začnou všímat méně, a tak je vždy dobré mít připravené aspoň dvě varianty, které budete při hledání nových zaměstnanců střídat.

V těchto verzích byste se měli vždy snažit odlišit jak zněním inzerátu, tak i jeho formou (zvýrazněním, velikostí písma nebo přidáním obrázku).

Důležitá je i frekvence vašich inzerátů. Jeden podaný inzerát většinou opravdu nestačí. Několikanásobným opakováním totiž dosáhnete mnohem většího efektu a zásahu. V novinách si dokonce můžete vybrat i konkrétní dny, ve které bude váš inzerát vycházet (dle zkušeností našich inzertních poradců nejlépe fungují pondělní a středeční vydání).

ctenarkaPřestože už pro vás může být internet každodenní samozřejmostí, jsou i Češky a Češi, kteří pořád dávají přednost tištěnému papíru místo monitoru. A není jich zase tak málo, jak by se mohlo zdát.

Čistě internetovou inzercí vám unikají stovky tisíc potenciálních zaměstnanců jakéhokoliv věku

Velkou výhodou při kombinaci offline a online inzerce je zasažení rozdílných cílových skupin. Webový inzerát navíc vybízí k větší aktivitě – zájemci se mohou jedním klikem podívat na vaše www stránky a mají k dispozici veškeré barevné obrázky, které k inzerátu nahrajete.

Online inzercí ale zdaleka nezasáhnete všechny potenciální uchazeče, především pokud nabízíte pracovní místo pro pomocnou sílu do kuchyně, servírky nebo číšníky či kuchaře/ky. Podle dostupných údajů Českého statistického úřadu a společnosti Netmonitor používá internet každý měsíc 87 % Čechů ve věku od 25 do 34 let. Ve věku od 35 do 44 let je to 85 % všech obyvatel naší republiky a ve věku 45 až 54 let zase 76 %.

Přestože se vám tohle číslo může zdát vysoké, i oněch zbývajících 13 % u první skupiny ve skutečnosti odpovídá více než 100 000 lidí, které nemáte šanci na internetu oslovit. To zaprvé. A zadruhé internet pro hledání práce používá mnohem méně lidí, než je daný měsíc v České republice online (pro účely měření jsou totiž všichni uživatelé stejní a nezáleží, zda jsou na internetu 24 hodin denně, anebo se na něj připojili jen jednou v měsíci na pár sekund, když si potřebovali vyhledat, jestli je zrovna otevřená knihovna).

Kombinací inzerce na webu a v novinách tak získáte maximální možné povědomí o svém inzerátu.

Potřebujte si podat inzerát? Klikněte sem a pusťte se do toho! Nemusíte se bát, pokud si s něčím nebudete vědět rady, rádi vám poradíme na našem online chatu.


Hledáte zaměstnance do restaurace? Poradíme vám, jak na to

comments powered by Disqus