Hledáte zaměstnance do restaurace? Poradíme vám, jak na to

7+1 benefit, o které stojí zaměstnanci v gastronomii nejčastěji

19. září 2016

Přečtěte si o výhodách, které byste měli nabídnout svým nejlepším zaměstnancům, aby ve vaší restauraci zůstali co nejdéle.

Stabilní zaměstnání s klasickou výplatou, kterou dostávám pravidelně. A když něco potřebuji, stačí se zeptat majitele, který mi po vzájemné domluvě vyhoví. Tak by se dalo v kostce shrnout, co po vás jako po majiteli restaurace váš zaměstnanec chce. A pokud si ho chcete udržet, měli byste mu to umět nabídnout.

Zaměstnejte své pracovníky na pracovní smlouvu

V gastronomii vlastně bývá klasická pracovní smlouva na jiný než minimální plat vnímána jako benefit. Jistě, takoví číšníci si vydělají nemalé peníze bokem díky spropitnému a procentu z tržeb, ale jak člověk stárne, potřebuje jistotu. Díky pracovní smlouvě za zaměstnance totiž odvádíte vyšší odvody, čímž jim pomalu přispíváte i na vyšší důchod. Ale hlavně jim dáváte větší finanční svobodu, protože si mohou půjčit adekvátní peníze v bance a vzít si tak třeba hypotéku. Na tu totiž řada zaměstnanců s minimální mzdou, ale vyššími skutečnými příjmy, často nedosáhne. A když, tak za výrazně větší úrok.

Pracovní smlouvou jim zároveň zaručujete další důležitý benefit – dovolenou. Každý si přece potřebuje od své práce na pár týdnů v roce odpočinout.

spropitneJak mezi personál spravedlivě rozdělit spropitné? Toť otázka…

Zařiďte, aby výplaty chodily včas

Zatímco se může většina zaměstnanců z jiných oborů na pravidelné měsíční výplaty spolehnout, kuchařům, číšníkům a pomocné síle občas peníze na účet včas nedorazí. V gastronomii totiž není zase tak obvyklé, že výplata přijde, kdy má. Ale měla by. Vaši zaměstnanci se totiž také nemohou se svými nájmy a různými splátkami opozdit. Nekomplikujte jim život pozdními výplatami a prezentujte se naopak jako spolehlivý zaměstnavatel.

Určete si systém odměn: spropitné a procenta z tržby

Získat peníze navíc je vždy dobrý motivační faktor pro jakéhokoliv zaměstnance. A je jen na vás jako majiteli, jak se k této hádance postavíte. Necháte svému personálu celé spropitné, anebo mu raději nabídnete procenta z tržby? Ať tak nebo tak, měli byste si uvědomit, že peníze od hostů si zaslouží celý tým vaší restaurace. Nejen číšníci, ale i kuchaři a pomocná síla, bez které by se žádná větší kuchyně neobešla.

Nejlepší motivací jsou pravděpodobně procenta z tržby. Jen díky nim jsou někteří číšníci ochotni zůstat v restauraci i po zavírací dobře a obsluhovat ještě hodinu dvě větší společnosti, které se do vaší restaurace přišly dobře najíst a pobavit. Výše odměny by se samozřejmě měla odvíjet od tržeb. Někde začíná od procenta, v menších podnicích je zase třeba na pěti procentech.

Tip: Zajímavými benefity se můžete inspirovat i od konkurence, například na kongresech HOREKA 112.

Nabídněte zaměstnancům kromě jídla i dodávané potraviny a suroviny za zvýhodněné ceny

Jakožto restauratéři byste svým zaměstnancům měli nabídnout i obědy a večeře za zvýhodněnou cenu. Případně těm zkušenějším a těm, kterým opravdu věříte, i možnost nákupu surovin přímo od dodavatelů. Samozřejmě, že ne rovnou za dodavatelské ceny, ale výhodněji, než kdyby si je chtěli koupit v supermarketu.

Je to vlastně oboustranně výhodná situace – vy si tím něco málo taky vyděláte a zaměstnanci budou spokojení, že si domů mohou odnést kvalitní a prověřené potraviny i nápoje za slušnou cenu. Navíc si lehce zvýšíte objem nákupů, a tak byste měli získat větší slevu.

Tip: Víte, že byste měli zaměstnance do restaurace radši hledat neustále? Přečtěte si proč.

Umožněte zaměstnancům plánování směn nebo rozdělení na krátký/dlouhý týden

Dlouhou pracovní dobu je třeba kuchařům, číšníkům (a případně i pomocnému personálu) nějak vykompenzovat. Tradiční model je střídání krátkého a dlouhého týdne, kdy jedna směna pracuje v krátkém týdnu pouze ve středu a ve čtvrtek a následující dlouhý týden v pondělí a úterý a potom ještě od pátku do neděle.

Během krátkého týdne tak mají zaměstnanci možnost vyřídit si všechny potřebné věci, které kvůli dlouhé pracovní době nestíhají – zajít si například do banky, na nákupy nebo k holiči.

Alternativou je možnost nechat své zaměstnance volit si směny týden dva dopředu podle toho, jak potřebují. Na výběr by však měli mít především ti zkušenější.

degustaceVzdělávání svých zaměstnanců může pojmout i záživně – například návštěvou vinaře, který vám dováží své víno. Zaměstnanci se dobře pobaví, ale dozví se i informace, díky kterým dokážou příště prodat dané víno hostovi ještě lépe.

Nezapomeňte na vzdělávání a plánujte různé exkurze

Žádný učený z nebe nespadl. Vaši kuchaři i číšníci by se proto měli kromě práce i vzdělávat. Mistři kuchyně tak určitě ocení možnost podívat se, jak vaří jejich zkušenější kolegové, například michelinští kuchaři. Číšníkům zase můžete zařídit různé baristické kurzy, školení o psychologii zákazníka nebo exkurzi do výroby nápojů či potravin, které v restauraci prodáváte. Například do likérky, k vinaři nebo na domácí farmu, která vám dodává maso. Šikovný číšník totiž umí hostovi takové poznatky následně dobře „prodat“.

Pokud máte restauraci v centru města a víte, že k vám zavítají i zahraniční hosté, nezapomínejte i na jazykové kurzy pro číšníky. Nemusíte jim vyloženě platit soukromého lektora, který s nimi bude pilovat i gramatiku a psaný projev. Stačí, když se jim bude věnovat někdo, kdo s nimi dokáže procvičit základní fráze a slovíčka nutná pro konverzaci s hostem.

Tip: Rozhovor: jakými způsoby se snaží udržet dobré zaměstnance firma, která vlastní 4 podniky v centru Prahy?

Zvolte si zaměstnance měsíce

Lidé jsou od přírody soutěživí a tohle je dobrý způsob, jak toho můžete využít ve svůj prospěch. Stačí vymyslet nějaké hodnocení, na základě kterého budete vyhlašovat číšníka, kuchaře nebo i pomocnou silu měsíce. To už záleží na vás.

Ideálně byste ale měli sledovat kvalitu poskytovaného servisu, takže se jedná o trochu subjektivní hodnocení. U číšníka byste si měli všímat hlavně vztahu k zákazníkům. Je na své hosty milý a baví se s nimi bez problémů? Má přehled o veškeré nabídce vaší restaurace a umí hostům opravdu poradit tak, jak chtěli?

Odměnou by měla být určitě nějaká menší peněžní částka, ale z předávání můžete klidně udělat i malou show. Například v restauracích firmy BORSKÝ GASTRO a. s. jednotlivé vítěze vždy vyhlašuje nějaká známá osobnost.

Lidský přístup, důvěra a dobrý tým

Tyhle věci se samozřejmě nemohou vyloženě počítat mezi benefity, ale vaši zaměstnanci je ocení nejvíce. Neberte své pracovníky jen jako někoho, kdo vám vydělává peníze. Zajímejte se i o to, co dělají mimo práci, jaké mají problémy. Nevěřili byste, jak moc jim může pomoci třeba doporučení dobrého lékaře, pokud ho potřebují.

S takovým přístupem byste si časem měli vybudovat to nejcennější, co můžete v restauraci najít – dobrý tým, který táhne za jeden provaz. Pokud totiž zaměstnanci v gastronomii odmítnou lepší nabídku od konkurence, bývá to často právě díky skvělému týmu, který nechtějí opouštět.

A přestože je gastronomie nelehký byznys, kde jsou drobnější podvody „na denním pořádku“, měli byste si najít takové vedoucí pracovníky, se kterými si budete důvěřovat. Jakmile budou cítit vaši podporu, budou sami přicházet s nápady co a jak v podniku zlepšit. Jejich důvěru ale nesmíte zklamat planými sliby. Pokud v kuchyni řeknete, že do měsíce už opravdu pořídíte nový konvektomat, měli byste svým závazkům dostát. Nikoho přece nebaví pracovat s věcmi, které nefungují pořádně.


Hledáte zaměstnance do restaurace? Poradíme vám, jak na to

comments powered by Disqus