Hledáte zaměstnance do restaurace? Poradíme vám, jak na to

Hledejte zaměstnance do gastronomie i jinak než přes internet!

19. září 2016

Najít kvalitního a spolehlivého zaměstnance je dnes, kdy je tuzemská nezaměstnanost na historickém minimu, opravdu umění. Sehnat je ale můžete i levně a bez internetu.

Jak najít kvalitního zaměstnance do hospody, restaurace nebo kavárny? V tomto případě rozhodně platí, že žádný učený z nebe nespadl, a tak si vždy musíte sami otestovat, jakým způsobem přilákáte do svého podniku ty nejschopnější uchazeče. Vašim cílem totiž není, aby vám přišlo na pohovor co nejvíce lidí, ale co nejvíce kvalifikovaných lidí. A cest, jak toho dosáhnout, je opravdu hodně.

1. Doporučení

Nejen v gastronomii platí, že přes doporučení stávajících zaměstnanců „chodí“ do podniku ti nejkvalitnější uchazeči. Vaši zaměstnanci totiž dobře vědí, jaké má daná provozovna standardy, a tak by sami od sebe pravděpodobně nedoporučili známého, který by zavedené pracovní tempo nezvládal. Jde přece i o jejich dobré jméno. Některé firmy tento systém dokonce podporují natolik, že zaměstnanci, kteří novou posilu doporučili, dostanou potom, co nováček v podniku vydrží určité období, i nějaký peněžní bonus.

Tip: Pokud chcete mít více zájemců, rozhoďte sítě nejen u zaměstnanců, ale i rodiny a známých. Třeba budou vědět o někom, koho přesně hledáte.

kuchyně restaurace

Práce v restauraci je hlavně o sehraném týmu. Takže pokud hledáte novou posilu, je lepší se nejdříve, zeptat svých zaměstnanců, jestli o někom nevědí.

2. Konkurence

Netřeba si nic nalhávat, jednotlivé firmy i podniky si přetahují zaměstnance dnes a denně a v případě urgentního nedostatku zaměstnanců to může být opravdu rychlé a efektivní řešení. Z dlouhodobého hlediska ale může mít jedno velké mínus: takto přivedený zaměstnanec pravděpodobně nebude moc loajální, a jakmile ho práce ve vašem podniku přestane byť jen trochu bavit, případně dostane lepší nabídku, půjde asi znovu za lepším. Je tedy čistě na vás, zda chcete „lovit“ zaměstnance i tímto způsobem, který balancuje na hraně morálky.

Tip: K přetahování personálu od konkurence raději sahejte opravdu až v případě, kdy vám nic jiného nezbývá.

3. Tištěné inzeráty

V tištěných inzerátech je pořád síla. Musíte ale přemýšlet nad cílovou skupinou čtenářů inzertních novin a nabízet jim relevantní místa. Manažera sítě luxusních restaurací tak díky nim pravděpodobně neseženete, zato pomocnou sílu do kuchyně, číšníky a servírky nebo kuchaře ano. Velkou výhodou inzertního tisku je dosah – máte šanci zaujmout potenciální uchazeče o práci (nebo někoho, kdo jim o vašem inzerátu poví), kteří internet běžně k hledání práce nepoužívají. A číslo to rozhodně není zanedbatelné, podle údajů Netmonitoru a Českého statistického úřadu se k internetu během jednoho měsíce vůbec nepřipojí téměř 780 000 Čechů ve věku od 25 do 54 let. Pokud byste sháněli nové posily pouze přes internetové reklamy a nabídky, tito lidé by se o vašich nabídkách nikdy nedozvěděli.

Tip: Podívejte se, jak napsat dobrý inzerát bez klišé a se všemi klíčovými údaji.

Na základě zpětné vazby víme, že si zaměstnavatelé chválí kvalitu uchazečů, kteří jim přijdou na pohovor díky tištěnému inzerátu, na rozdíl od těch, kteří se ozvou na inzerát na internetu. Za tištěnou inzerci si totiž uchazeči musí platit, proto je jejich motivace mnohem větší, než když jen ledabyle brouzdají internetem a říkají si, že „na tohle místo by se teda mohli ozvat“.

Tip: Nenabízejte místo jen pasivně, ale prohlédněte si i pracovní poptávky – třeba v nich najdete člověka, který bude odpovídat vašim požadavkům.

noviny

Zaměstnance přes tištěný inzerát najdete dobře i dnes, největší odezvu budete mít při hledání pomocné síly, číšníků a servírek či kuchařů.

4. Školy a odborná učiliště

Říká se, že kvalita absolventů učilišť je rok od roku horší, co se následného zapojení do ostrého provozu týče. Ale pokud máte možnost vzít si několik středoškoláků na praxi, určitě to za pokus stojí. Můžete totiž najít pověstnou jehlu v kupce sena, kterou si navíc můžete sami „tvarovat“ už odmlada.

Tip: Nehleďte skrz prsty na uchazeče-brigádníky, kteří žádnou gastronomicky zaměřenou školu nemají. I ze studentů gymnázií nebo vysokých škol mohou být výborní (a navíc spolehliví) brigádníci.

barman

Je jedno, jakou mají vaši brigádníci školu. Důležité je, jestli jsou šikovní a spolehliví.

Tip: Přečtěte si rozhovor, jak se nabírají zaměstnanci do restaurací v centru Prahy.

5. Vývěsky

Řekněte o tom, že hledáte nové zaměstnance, všem, kdo vás přijdou navštívit! Venkovní tabule s vaší nabídkou nebo papírová vývěska v prosklené výloze je vaším jedinečným reklamním prostorem, který je navíc zdarma.

Tip: Využijte i různé vývěsky v hypermarketech a hobbymarketech, které jsou také zdarma. Stačí vyplnit příslušné kartičky-formuláře a připnout je na nástěnku. Michelinského kuchaře sice touhle cestou neseženete, ale brigádníky nebo pomocnou sílu určitě ano.

6. Veletrhy

Pracovní veletrhy jsou poslední variantou, která ale bývá často zpoplatněná, a tak si musíte pořádně promyslet, jestli se vám investice do takové akce opravdu vrátí zpět. Zpravidla platí, že čím více různých pozic nabízíte, tím větší má smysl zúčastnit se pracovního veletrhu. I tento typ hledání zaměstnanců má svou výhodu: uchazeče o práci můžete vidět už přímo na místě a vytvořit si tak první dojem dříve, než uvidíte jejich životopis.

Tip: Pokud se zúčastníte pracovního veletrhu, zkuste návštěvníkům nabídnout nějakou smysluplnou přednášku, workshop či debatu související s vaším podnikem. Zvýšíte tak zájem o svou firmu na dané akci.


Hledáte zaměstnance do restaurace? Poradíme vám, jak na to

comments powered by Disqus